Honlap elemzés - Kutassa fel a lehetőségeit!

Miről szól a honlap, és mit akar elérni?

Még a keresőoptimalizálási szempontok szerinti honlap elemzés megkezdése előtt fontos tisztázni, hogy mi a weblap célja? Termék/szolgáltatás ismertté tétele, értékesítése? Ha nem az interneten foglalna helyet, a valós életben mi lenne ez a honlap? Hirdetőoszlop? Újság? Napló? Ügyfélszolgálati munkatárs? Játszótárs? Bolti eladó?
Vajon betölti-e a honlap ezt a szerepet?
Nehezen behatárolható a honlap tematikája? Akkor az portál - vagy csak nagyon félresikerült...
Ha nincsenek egyértelmű válaszok, vagy netán már a weblap készítésekor sem voltak ezek a kérdések tisztázva, akkor a honlap elemzés ezzel a nulladik fázissal kezdődik.

A honlap elemzés tartalma

A honlap elemzés egyebek mellett az alábbiakra tér ki:
- Kulcsszó kutatás (A weblapra jellemző kulcsszavak, a kulcsszavak keresettsége a Google-ban)
- Kulcsszó előfordulási gyakoriságok (kulcsszó sűrűség) a honlapon
- A honlap Google helyezései a kulcsszavakra (Helyezésvizsgálathoz hasznos és ingyen letölthető a Free Monitor for Google - Web site ranking software)
- A honlapra mutató külső hivatkozások (linkek) - hivatkozó weboldalak, weblapok; a hivatkozások szövegei; a hivatkozó weboldalak Google PageRank (GPR) értéke
- A honlap kora, oldalainak száma, struktúrája stb. stb.
- Keresőoptimalizálási javaslatok a honlap keresőbarátabbá tételére

A honlap elemzés eszközei

A honlap elemzés ezekre támaszkodik:
- Webstatisztika
- A saját és versenytárs weblapok tartalma (különös figyelemmel a kulcsszavakra) és kialakítása
- Internetes keresőkből nyerhető információk
A honlap elemzés során sokat segít a hasonló profilú weblapok forgalmi adatainak ismerete is. Legegyszerűbben a nyilvános webstatisztika rendszerekből mazsolázni. Ha ott nincs megfelelő támpont, az Alexa rendszerében kell kutakodni. Az Alexa önkéntesektől automatikusan gyűjtött weblap látogatási adatokkal dolgozik. A begyűjtött adatok alapján látogatottság szerinti rangsorba állítja a honlapokat – köztük rendkívül sok magyar weblapot is. Az adatgyűjtés köre önkéntes, és nem feltétlenül reprezentálja az Internet használók körének tényleges összetételét – ezért ezeket az információkat fenntartással kell kezelni.
Aki pedig szeretne ebből az Alexa által nyújtott rangsorból becsült számadatokat látni, az próbálja ki a Statbrain szolgáltatását. A Statbrain az Alexa rangsora és különböző forrásokból származó forgalmi adatok alapján készít számszerű becslést. Az eredmény pontossága ezzel a Murphy-törvénnyel jellemezhető:
-Mérd vonalzóval, jelöld krétával, vágd baltával…

A honlap elemzés alapkérdései látogatói szemszögből

Mivel a weblap a látogatók kedvéért készül, a következő három kérdéssel kiemelten kell foglalkoznia honlap elemzés során:
- Megtalálja-e a honlapot az érdeklődő?
- Megtalálja-e a honlapon az érdeklődő azt, amit keres?
- Megtalálhatja-e egyáltalán a honlapon az érdeklődő azt, amit keres?

Megtalálja-e a honlapot az érdeklődő?
Honnan érkeznek a látogatók? Internetes keresőkből? Más honlapokról? Vagy egyszerűen begépelik a honlap címét, mert egy hirdetésben vagy baráti ajánlásban rátaláltak? Ezekre a kérdésekre is válaszokat lehet találni a webstatisztika adataiban.

Megtalálja-e a honlapon az érdeklődő azt, amit keres?
A kérdéshez kapcsolódóan a webstatisztika többféle információt is nyújt. Az egyik ilyen webstatisztika információ a kulcsszavak listája, amik a látogatókat a weblapra juttatták. A másik pedig a visszafordulások aránya (bounce rate). Ez utóbbi azt mutatja meg, hogy a látogatók közül mennyien hagyják ott a weblapot egyetlen oldal megtekintése után. Szintén hasznos információ az, hogy átlagosan mennyi időt töltenek el a látogatók a honlapon. Ha jó a webstatisztikai rendszer, a honlap elemzés nem csak azt deríti ki belőle, hogy egy látogató hány lapot nézett meg átlagosan, illetve melyik lapot hányszor néztek meg. Azt is ki lehet deríteni, hogy melyek azok az oldalak, amelyeknél a látogatók rendszeresen abbahagyják a webhely böngészését, sőt az is nyomon követhető, milyen útvonalon jutnak el az első megtekintett weboldalról a vásárlásig vagy a hírlevél feliratkozásig.

Megtalálhatja-e egyáltalán a honlapon az érdeklődő azt, amit keres?
A honlap elemzés ezen része már kevésbé hagyatkozik a statisztikákra, ez már sokkal inkább ergonómiai kérdés, amit manapság „felhasználói élmény” néven (angolul usability) illetnek, de talán egyszerűbb a használhatóság elnevezés. Ebbe beletartozik a honlap felépítése, kezelhetősége és maga a dizájn, az esztétikai kialakítás is.

Ha már rendelkezésre áll egy alapos honlap elemzés, annak alapján neki kell állni a honlap jobbításának, azaz a honlap optimalizálás teendőinek.

Miben segíthet a Hálószem Online Marketing?
A Hálószem Online Marketing szolgáltatásai közé tartozik:

  • Kulcsszó kutatás
  • Honlap elemzés készítése
  • Honlap elemzéssel kapcsolatos szaktanácsadás

Szüksége van erre a szolgáltatásra? Írja meg konkrét igényét, vagy kérjen további tájékoztatást!