Webstatisztika - Mérje a látogatottságot!

Mire való a webstatisztika?

A webstatisztika révén nem csupán a honlap pillanatnyi, napi/heti/havi/éves látogatottsága látszik, de különböző időszakok is összehasonlíthatók. Nőtt-e a forgalom egy korábbi, hasonló időszakhoz képest? Ez (is) vizsgálható a webstatisztika révén. Viszonyíthat az elmúlt napokhoz, vagy összehasonlíthatja a mostani hétfőt elmúlt hétfőkkel, a legutóbbi teljes hetet az előzőekkel. Minél nagyobb intervallumot vizsgál, annál hitelesebb információkhoz jut. Amennyiben a heti/havi webstatisztika szemmel jól látható emelkedést mutat, van ok az örömre. Ha nem így van, akkor lehet, még több adatra van szükség az okok feltárásához.

Alapvető webstatisztika mérőszámok – látogatók, látogatások, oldal letöltések.

A honlap látogatói között vannak, akik többször is felkeresik a weblapot – ezeket az alkalmakat hívjuk látogatásoknak. A látogatások alkalmából pedig van, aki több weblapot is megnéz – ennek a mérőszáma az oldalletöltés (angolul page impression, röviden’pi’). Az oldalletöltések száma az, amelyik egy webstatisztika legmagasabb számértéke. Nem véletlen, hogy sok lapgazda még ma is ezzel szereti jellemezni honlapját. (Sokszor külön számolják az oldalon szereplő egyéb elemek – hirdetések, képek, stb. letöltésének mennyiségét is, így még nagyobb számokkal lehet dobálózni.)
Kicsit leegyszerűsítve, a honlapot tároló szerver a látogatókat alapvetően egy azonosító, az úgynevezett IP-cím alapján különbözteti meg. Így lehet tudni, hogy az adott látogatónak ez-e az első látogatása a weblapon egy adott időszakban, illetve milyen oldalakat néz meg a honlapon belül.

Miből készül a webstatisztika?

A honlapok forgalmáról az adatokat úgynevezett logfájlokban naplózzák. Ez a naplózás két módon: vagy helyben, vagy egy másik szerver gépen történhet. Az utóbbi esetben minden egyes weboldalban szerepelnie kell egy bizonyos kódnak. Ennek ottléte biztosítja, hogy az adatgyűjtést végző géphez eljussanak az információk. A tárolásra kerülő legalapvetőbb adatok a következők: dátum és idő, a felhasználó IP-címe, a meglátogatott oldal címe. Ezekből már készíthető olyan webstatisztika, amivel nyomon követhető a látogatók és látogatások száma, valamint az, hogy egy látogató hány oldalt nézett meg, és ezzel mennyi időt töltött.
Rendszerint tárolásra kerül az az információ is, hogy melyik weboldalról érkezett a látogató, és ott mi volt a kattintható hivatkozás (link) szövege. Ennek alapján a webstatisztika azt is elárulja, hogy milyen weblapokról és keresőkből érkeznek a látogatóink, illetve milyen szavakra keresve jutottak el honlapunkra.
Tárolásra kerülhet továbbá az is, hogy a látogatók milyen böngészőt (Internet Explorer, Firefox, stb.) és milyen operációs rendszert (Windows, Linux, egyéb) használnak, valamint a képernyőjüket milyen felbontásban nézik – ezek az információk a honlap technikai kialakításában játszanak fontos szerepet.

Hogyan lesz a statisztikai adatokból információ?

A webstatisztika különböző alkalmazások segítségével készülhet. A feldolgozást és megjelenítést végző, saját szerverre telepíthető webstatisztika alkalmazások közül kiemelnék kettőt, amelyek jók és ingyenesek is: Egyik az AWStats, a másik az ennél egyszerűbb Webalizer.

Webstatisztika szolgáltatások

A webstatisztika létrehozása egyszerűbb egy erre szakosodott internetes szolgáltató igénybe vételével. Az ilyen webstatisztika rendszerek kínálata meglehetősen széles. A legtöbb részletre kiterjedő díjmentes szolgáltatást a Google nyújtja a Google Analytics révén. Számos magyar webstatisztika szolgáltató is létezik, például a freeaudit, MyStat, StatSector. Ezek a szolgáltatások részben vagy teljesen díjmentesek, és különböző részletességűek. Ha fontos a látogatottsági adatok hitelessége (pl. a hirdetők felé), akkor a WebAudit a legelfogadottabb megoldás. (Természetesen ez nem díjmentes szolgáltatás.)

Ha van már saját webstatisztika, azt rendszeresen nézzük! Ahogy a közmondás is tartja: a gazda szeme hizlalja a jószágot.

És hogy mi mindent lehet kiolvasni egy webstatistisztika információiból? Ez már a honlap elemzés témakörébe tartozik.

Miben segíthet a Hálószem Online Marketing?
A Hálószem Online Marketing szolgáltatásai közé tartozik:

  • Webstatisztika felhasználók gyakorlati képzése, helyszíni betanítása
  • Webstatisztika folyamatos figyelése, rendszeres és eseti jelentések készítése
  • Szaktanácsadás webstatisztika témájú kérdésekben

Szüksége van erre a szolgáltatásra? Írja meg konkrét igényét, vagy kérjen további tájékoztatást!